Select/Deselect all list
Click on the keyboard if you do not have the correct keyboard layout.
مجمع اللغات
انگلیسیپښتوشرحمعنینوعیت کلمهریشۀ لغتتلفظاسم یا کلمه
Suffix

​په دري ژبه کې یو ډول روستاړی مثلاً:
رفت + ان = رفتن 
گفت + ان = گفتن
خورد + ان = خوردن 

 

​پسوند زبان دری که هرگاه دراخیر صیغۀ ماضی افعال واقع شود، اسم مصدر میسازد، مثلاً رفت + ان = رفتن - گفت + ان = گفتن - خورد + ان = خوردن

پسونددری/an/ان
God willing

​که خدای وغوښتل، که د خدای رضا وي

​این کلمه را بسا کسان يکجای نويسند، که کاملاً غلط است  «اِن» در عربی در معنای «اگر» است و «شاء» فعل ماضی مطلق و «لله» فاعل جمله. / خ. معروفی

​اِن شاء الله - اگر خدا خواست  يک جملۀ کامل شرطيۀ عربی. "ان شاء الله" یک عبارت عربی است که به معنای "اگر خدا بخواهد" است. این عبارت معمولاً نشان‌دهندهٔ امید و اعتقاد به اراده خداوند در انجام امور است. افراد این عبارت را هنگام صحبت دربارهٔ برنامه‌ها یا امیدها و آرزوهای آینده استفاده می‌ کنند، به این معنا که تحقق آن‌ها به خواست خدا بستگی دارد.

کاربردهای "ان شاء الله":

  1. در گفتگوها: زمانی که شخصی درباره‌ی برنامه‌های آینده‌اش صحبت می‌کند، ممکن است بگوید: "من فردا می‌آیم، ان شاء الله"، به این معنا که امیدوار است این برنامه محقق شود اگر خدا بخواهد.

  2. بیان آرزوها: هنگام بیان آرزوها یا اهداف، این عبارت نشان‌دهندهٔ تواضع و وابستگی به اراده خداوند است.

  3. در متون دینی: در متون دینی و مذهبی نیز به کرات برای بیان امید به کمک و لطف الهی استفاده می‌ شود.


شرطيۀ عربیترکیب عربی و عربی/en.shaa'.a.laah/ان شاء الله
Grandmother

​نیا، د پلار مور، د مور مور، مشرې ښځې ته د درناوي لپاره هم انا ویل کیږی لکه نازو انا او زرغونه انا

​کلمه انا در زبان پشتو به مادر پدر و مادر مادر اطلاق میشود.  در فرهنگ پشتونها از این کلمه برای خطاب به خانم های بزرگسال به رسم احترام نیز استفاده میگردد

​کلمه پشتو به معنی مادر کلان

اسم فاعلپښتو/a.naa/انا
perfume, fragrance, aroma, scent, odor, attar

خوشبویه ماده، مُشک

 

​مشک، عطر، خوشبو

اسمعربی/a.naab/اناب
Repentant , guilt-ridden

​توبه کول، خدای ته ستنېدل، له گناه لرې کېدل، پښېماني څرگندول

 

​اَنابَت- کلمۀ عربی، به معنی توبه کردن - بازگشتن بسوی خدا - دست برداشتن از گناه - زاری و پشیمانی کردن، پشیمانی، توبه

مصدر لازم - اسم مصدرعربی/a.naa.bat/انابت
Anatomy, somatology
د بدن د غړو پر څرنګوالي باندې د پوهیدنې ټولګه، د بدن د غړو د تشریح علم​
 

​ساختمان بدن، ​کالبدشناسی، تجزیه و استخوان بندی بدن، بررسی عملی و تجربی شکل و ساختار میکروسکوپی بخش های گوناگون بدن​، تشریح. کلمهٔ "آناтомی" (Anatomy) به معنای علم بررسی ساختار بدن موجودات زنده است و شامل مطالعه و تحلیل اعضا، بافت‌ها، و سیستم‌های مختلف بدن می‌ شود. این علم بخش مهمی از طبابت و زیست‌شناسی است و به درک بهتر عملکرد و ساختار بدن کمک می‌کند.

اسمانگلیسی/a.naa.to.mee/اناتومی
Females, ladies

ښځې، مېرمنې، نجونې

 

اُناث-  بانوان، زنان، نسوان، مادینگان، زنان، خانم ها، دختران، ماده ها​

اسم جمع - اسم فاعل - صفتعربی/u.naas/اناث
The Gospels

​د /انجیل/ جمع: د مسیحیانو مقدس کتابونه

 

کلمۀ عربی، جمع /انجیل/، /بایبل/ به معنی کتابهای مقدس مسیحیان​

اسم جمععربی/a.naa.jeel/اناجیل
pomegranate

یو ډول میوه ده چې له ونو څخه ترلاسه کېږي پوستکی یې سور او ژېړ ته ورته وي دانې یې معمولاً سرې وي خو کله کله کمرنگه سرې هم وي

انار بومی مناطق شرق افغانستان الی کوه‌های همالیا در شمال هند است و یکی از اولین میوه های ‌است. که در افغانستان هزاران تن انار تولید می کند و یکی از مهم ترین تولیدات افغانستان است. انار قندهار در مزه و رنگش شهرت جهانی دارد​

انار یکی از میوه های درختی است که دانه‌ های آن اغلباً سرخ ناری، و گاه گاهی هم گلابی روشن و یا سفید رنگ، و یا هم رنگ‌ هائی مخلوط این دو می باشد. رنگ پوست آن نیز اغلب سرخ و گاهی هم سرخ سیاهی دار و یا تقریباً زرد  گونه است

اسم ذاتدری/a.naar/انار
Arils/seeds of Pomegranate

​الف ــ د انارو دانه یا د انارو دانې
پ ــ یو ډول مڼه (میخوش) ده چې نه ډېره تروشه او نه ډېره خوږه وي

 

الف- دانۀ انار​
ب- یک نوع سیب میخوش ( نه ترش و نه شیرین) مزۀ مخلوط از ترش و شیرین

اسم مرکبترکیب دری و دری/a.naar.daa.na/اناردانه
تجارت داخلی و خارجی
نوع محتوامعلومات مکملترتشریح در مورد قلم صادراتیتصویراسم یا کلمه
میوه جات تازهمعرفی میوه جات تازه ـ انار

انار میوۀ تازۀ سردرختی ازنوع دارای نام علمی   Punica granatum مربوط فامیل (puniceceae) میباشد. طوریکه گفته میشود اناریکی ازاولین نباتاتی است که توسط بشر اهلی شده‌است. منشأ ومبداء انار بصورت طبیعی دركشور ایران ودرقسمت های شمال هندوستان پیدا میشد و بعداً به همالیا ترویج یافت. افغانستان دارای تاریخ غنی در تولید و صادرات میوه جات تازه میباشد که به چندین دهه رسیده است.
این در حالی است که  به علت بی ثباتی سیاسی صادرات این اقلام کاهش وبه حد اقل رسیده بود. پس از جنگ، در سال ۲۰۰۹ هزاران نهال انار در افغانستان کاشته شد و در همان سال یک کارخانه تولید آب میوه نیز احداث شد که برای باغداران بسیار سودمند بود. این کار نه تنها عواید محلی میوه را افزایش داد بلکه باعث تقویت بیشتر زارعین و تقویت صنعت زراعت شد.

انار
میوه جات تازهمیوه جات تازۀ صادراتی

​انجیر از جملۀ میوه بهشت است، بزرگترین افتخار انجیر اینست كه خداوند بزرگ (ج) در قرآن عظیم الشان به آن سوگند یاد فرموده است. افلاطون بی اندازه آن را دوست داشت و مردمان یونان انجیر را بنام دوست فیلسوفان یاد كرده اند. انجیر یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های شناخته شده توسط بشر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انجیر بیش از ۱۰ هزار سال پیش در شرقمیانه کِشت می ‌شده است.
انجیر در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی از جمله مصر، یونان، و روم مورد احترام بوده است. در مصر باستان، انجیر به عنوان یک نماد باروری و ثروت، در یونان باستان، انجیر به عنوان یک نماد عشق و زیبایی و در روم باستان، انجیر به عنوان یک نماد فراوانی و خوشبختی محسوب می ‌شد.
انجیر در قرون وسطی نیز یک میوه محبوب بوده است. در آن زمان، انجیر به عنوان یک منبع غذایی مهم در نظر گرفته می‌شد و همچنین برای اهداف دارویی استفاده می‌ شد.

انجیر
میوه جات خشکمیوه جات خشک صادراتی

​انجیر خشک افغانستاندر گذشتهرونق خوبی داشت و به مناطق مختلفی از دنیا صادر می شد. با این حال، پس از شروع جنگ های مختلف و متعدد، تولید این محصول نیز دچار رکود شد و بخش مهمی از بازار ها مشتریان منطقه ای و فرا منطقه ای خود را از دست داد. پس از ایجاد آرامش نسبی در افغانستان، تولیدات انجیر این کشور نیز به میزان قابل مالحظه ای افزایش پیدا کرده است.

انجیر
میوه جات تازهمیوه جات تازه انگور

​ تاک یا درخت انگور با نام علمی Vitis vinifera از خانواده انگور سانان Vitaceae است. در این خانواده حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. مهم‌ ترین جنس این خانواده جنس انگور است. تاک انگور، نباتی است بسیارقدیمی، بنابر تحقیق علمای زمین شناسی آثار برگ تاک انگور و تخم انگور در سنگ واره های عهد سوم دیده شده است. از ادوار بسیار قدیمی یعنی ماقبل تاریخ دانه های (هسته های) انگور را در روسوبات درسطح بحیره های جنوب مرکزی اروپا یعنی در عهد برونز یافته اند، در قسمت استفاده، غرس و مصرف آن  و شراب انگوربوسیله انسان های اولیه در افسانه های اغلب ملل دنیا حکایاتی نقل شده است، نقش جزئیات غرس تاک انگور را در موزائیکهای مصری مربوط  به ۲۴۹۰ سال قبل از میلاد مسیح میتوان دید.بنابر روایات انجیل، حضرت نوحع اولین انسانی بود که اقدام به احداث تاکستانها کرده است.از زمان رومیان قدیم در تحریر شده های ویرژایل virgil-وكاتو(cato) درحدود  ۷۰ سال قبل میلاد مسیح از طرز غرس و شاخه بری تاک انگور گفتگو شده است. انگور یک میوۀ خوشمزه و مغذی است که از درخت انگور به دست می‌آید.

انگور
فارسی ایران به دری افغانستان
اصطلاح دریعنوان
درخت اناراناربن
باغ درختان انارانارستان
شریک شدنانبازیدن
سرمایهانباشت
انبورانبر
ﻋﺴﻞ , ﺷﻬﺪ اﻧﮕﺒین
جالب - جازب - دیدنیانترسان
ستاژیر طبیانترن
نشراتانتشارات
صمیمی - خودمانیانتیم
کتابخانه آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
نوع محتوادونلود / لینکملاحظاتنویسنده/ لیکوالبخشعنوان
مقالات علمی، تحقیقی و ملیدونلود/لینک

​پژوهشی در سیر افکار و جهانبینی مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی هروی

علامه عبدالحی حبیبیتحقیقیاندیشه های جامی
دین، روحانیت و فلسفهدونلود/لینک

​نویسنده: مهدی اقبالی مهدی آبادی
سخنان ارزشمند کوتاه اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی

سایر نویسندگاناخلاق اجتماعیاندیشه های ناپایدار
تاریخی-اجتماعیدونلود / لینک

​نویسنده: یووال نوح هراری
مترجم: نیک گرگین
توضیح علمی تکامل انسان به مرحلهٔ اشرف مخلوقات و انسان خداگونه

سایر نویسندگانعلمی تاریخیانسان خدا گونه (تاریخ مختصر فردا)
دین، روحانیت و فلسفهدونلود/ لینک

​نویسنده: ووال نوح هراری/ ترجمه: نيک گرگين
ترجمهٔ اين اثر را به تمامی مبارزان گمنام محيط زيست و حقوق حيوانات، اين تنها مدافعان حيات بر زمين، تقديم میکنم
معرفی کتاب ـ در این اثر به این مسئله پرداخته می شود، که چگونه تحولات تکنالوژی معلوماتی در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و غیره می تواند سرنوشت بشریت را دگرگون کند. نویسنده معتقد است، که انسان در آستانه تحولی عظیم قرار دارد، که میتواند او را به سطحی خداگونه از قدرت و توانایی برساند. در این کتاب به مفاهیمی مانند "تکنالوژی تغییر دهنده‌ی ژن"، "آیندۀ هوش مصنوعی" و "ارتباط میان انسان و ماشین" پرداخته شده و به بررسی سؤالات فلسفی و اخلاقی پیرامون این پیشرفتها بحث صورت می گیرد. نویسنده سعی دارد دیدی جامع نسبت به مشکلات فلسفی، اجتماعی و سیاسی ناشی از پیشرفتهای علمی ارائه دهد و خواننده را به تفکر در مورد پیامدهای درازمدت این تحولات ترغیب کند.


سائر نویسندگانمحیط زیستانسان خداگونه
تاریخی-اجتماعیدونلود / لینک

​نویسنده: یوال نوح هراری
مترجم: نیک گرگین
روال انکشاف جامعهٔ بشری و سیر تکامل انسان

سایر نویسندگانتاریخانسان خردمند
دین، روحانیت و فلسفهدونلود/لینک

​نویسنده: محمد حکیمی
مجموعهٔ از نظریات فیلسوفان شرق و غرب در قبال انسان شناسی

سایر نویسندگانفلسفهانسان در پرتو خرد
مختصات افغانستان
نوع محتواشرحردیفلسانضرب المثل ها، مقولات، کنایات و گفته ها
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​بیهوده گویی، صحبت بی ربط کردن، صحبت آدم مالیخولیا را نیز گویند

اصطلاح عامیانهدریانایی/عنایی
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​مستریح، آرام، بی غم، خوشبخت و آسوده، خرسند

اصطلاح عامیانهدریانج و منج
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​گیر کردن و بند افتیدن، کار به مشکلی برخوردن، تکه پارچه های اضافی و داغمه، وسایل نا کار آمد

اصطلاح عامیانهدریانجر و بنجر
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​با کسر اول و فتح دوم نفس تنگی، اسمأ از عبدالله افغانی نویس

اصطلاح عامیانهدریانجه
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​با فتح اول و دوم آله زراعتی است که بوسیلهٔ آن برای فالیز جویه کشی میکنند

اصطلاح عامیانهدریانجه
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​اولادها،نواسه ها، کواسه ها، چوچ و پوچ، در بسیاری حالات خانم های خرده گیر و گپ گوی به مهمان که با فرزندانش به مهمانی میرود گویند با انجک و منجک خود آمده بود 

اصطلاح عامیانهدریانجک و منجک
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​نفس تنگی، کسیکه مشکل تنفسی داشته باشد و نفسش بند ماند

اصطلاح عامیانهدریانچه ماندن
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​دشمنی خانوادگی، اختلافات فیمابین پسران کاکا، خانوادهٔ همراه با اختلافات ذات البینی

اصطلاح عامیانهدریاندر داری
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

​سردرگم، نا معلوم، پوشیده، پنهان، سری

اصطلاح عامیانهدریاندرغپ
ضرب المثل ها، مقولات، کنایات و اصطلاحات عامیانه

صورت درست تحریر این کلمه «اندرچو» میباشد. یکی از آله های بازی اطفال است که از دو ستون چوبین و یا فلزی درست میگردد و به دو انجام این چوب و یا فلز دو چوکس یا چای نشستن نصب شده است  - در حالت عادی این (میله) در حالت توازن قرار می داشته باشد - اما وقتی که بالای دو طرف این ستون یا ( میله) یک، یک نفر و یا یشتر  از آن قرار می گیرند، آنرا از توازن برون میکشند که گاهی یکطرف آن به زمین نزدیک شده و طرف دیگر آن به سمت بالا میرود و بار دیگر برعکس آن. از عبدالله افغانی نویس

اصطلاح عامیانهدریاندل چو/ اندر چو
زراعت و مالداری
نوع محتوامعلومات بیشترمعنیمحصولات نباتیفامیلاسم بوتانیکیانگلیسیآلمانیتلفظعنوان
نباتاتمعلومات بیشتر راجع به انار

انار یک میوۀ لذیذ و مفید بوده که میهن اصلی آن در آسیای وسطی مانند افغانستان، ایران، تاجکستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه و مناطق قفقاز می باشد. در افغانستان ترویج و تزویج آن قدامت تاریخی داشته، تولید بیشتر آن معمولاٌ در شمال در تاجقرغان و در جنوب غرب در قندهار صورت می گیرد​

میوه جاتLythraceaePunica granatumPome granateGranatapfel/a.naar/انار
جغرافیه
پښتومعلومات مکملترشرحمعرفی مختصرکتگوریاسم یا کلمه
   

​خواهان یکی از ولسوالی های بدخشان است که در١٦٠ کیلومتری شمال شهر فیض آباد موقعیت دارد. مرکز این ولسوالی همان شهرخواهان است. جمیعت این ولسوالی به ١٨٧٢٤ نفر داده شده است . قبل از سال ١٨٩٦م که سرحد دریای آمو تعین گردید این ولسوالی یکی ازمنطق ولسوالی درواز بود. یک حکومت خود مختار تحت ادارۀ حکومت مرکزی بخارا قرار داشت که توسط یکی ازنمایندۀ شاهان درواز ، این ولسوالی اداره میشد که بنام «شاه دفعه دار» یاد میشد. پس از این مربوط افغانستان شد و به حیث علاقه داری مربوط ولایت درواز ولایت بدخشان افغانستان، یکی از واحد های اداری افغانستان شد و در سال ١٣٦٣ش به حیث ولسوالی ازطرف دولت آن زمان منظوری حاصل نمود که ١٦٠ کیلومتر از مرکز ولایت بدخشان فاصله دارد. خواهان دارای زمستان معتدل وتابستان بسیار گرم دارد. بلند ترین قلۀ آن بنام کوه «کلات» با ارتفاع ٤٠٩٧ متر میباشد. باشندگان این ولسوالی تاجکان و زبان شان دری میباشد. مردم این ولسوالی همه زارع است. شاه عبدالله بدخشی در کتاب ارمغان بدخشان از حاصلات این ولسوالی به خوبی یاد کرده است. مردم ولسوالی خواهان مانند دیگر اقوام وساکنان بدخشان به عنعنات و سنت های دیرینۀ خود پابند هستند .( آریانا دائرة المعارف )

ولسوالی ولسوالی خواهان

​افغانستان

 

​افغانستان سرزمینی کوهستانی و محاط بر خشکی است، و جز اردن تنها کشور خاورمیانه بشمار می‌آید که به دریا راه ندارد. مساحت آن ۶۵۲.۲۲۵ کیلومتر مربع و چهلمین کشور جهان از نظر مساحت به شمار می‌آید. طول مرزهای افغانستان حدود ۵۸۰۰ کیلومتر است، که شامل ۲۳۸۴ کیلومتر در شمال با جمهوری‌های تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان؛ ۲۲۴۰ کیلومتر از شرق و جنوب با جمهوری اسلامی پاکستان، ۷۳ تا ۹۳ کیلومتر مربع از سمت شمال شرقی از طریق تنگه واخان با استان مسلمان نشین سین‌کیانگ (سنجان) جمهوری خلق چین و ۸۵۵ تا ۹۳۰ کیلومتر در غرب با ایران (که ۶۱۹ کیلومتر آن با استان خراسان است). بیشترین فاصله شرق تا غرب افغانستان، از دره یولی ( شرقی ترین نقطه ) تا دهانه ذوالفقار ( غربی ترین نقطه ) ۱۲۴۰ کیلومتر، و شمال تا جنوب آن ، از نقطه خمیاب در ولایت جوزجان ( شمالی ترین نقطه ) تا کوههای چاکایی ( جنوبی ترین نقطه ) ۸۵۵ کیلومتر است و حداقل فاصله آن با آبهای آزاد جهان از طریق مرزهای جنوبی و پاکستان ۵۰۰ کیلومتر است.
معرفی ۳۴ ولایت و ۳۶۴ ولسوالي كشور

​​افغانستان با نام رسمی جمهوری اسلامی افغانستان (به پشتو: د افغانستان اسلامی جمهوریت) کشور محصور در خشکی در آسیای مرکزی است.[۵] این کشور حدفاصل آسیای میانه، آسیای غربی و خاورمیانه و پایتخت آن کابل است.  موقیعت جغرافیائی افغانستان:
افغانستان قلب تپنده آسیا بین 29 و 38 درجه عرض جغرافیائی و بین 29 درجه و 30 دقیقه و 28 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 30 دقیقه و 75 درجه و 50 دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ و در نیمکره شمالی – شرقی و در محدوده آسیای میانه واقع شده است. 

وغیرهافغانستان
 بازار تاشقرغان 

بازار سرپوشیدهٔ خلم یا تاشقرغان یکی از تیپیک ترین بازار های نوع قرون وسطی آسیای میانه در افغانستان می باشدکه به شکل اولی آن با ترمیمات و بازسازی های بعدی تا کنون حفظ گردیده است.

در نزدیکی های این بازار تاریخی، قصر جهان نما که به امر امیر عبدالرحمن خان اعمار گردیده است قرار دارد.

بازار سرپوشیده خلم و قصر جهان نما با گذشت زمان تخریباتی در خود دیده بودند که از طرف انستیتوت باستانشناسی و حفظ ابدات تاریخی افغانستان در سال های دهه ۱۳۵۰ش. مورد باز سازی و ترمیم قرار گرفتند.

بازار سرپوشیده خلم، حصه به حصه تخریب و دو باره بازسازی شده می رفت تا این که در سال ۱۳۵۸ش. به اثر تشدید جنگ و تسلط کامل مجاهدین به منطقه، کار باز سازی آن متوقف گردید.

بازاربازار تاشقرغان
 باغ علیمردان، شهر کهنه کابل 

​هنگامیکه شاه جهان درسال ۱۶۳۹ میلادی بخاطراجرای امور به کابل رسید، علی مردان خان حاکم سابق قندهار را حاکم کابل مقررنمود. علی مردان از قدرت و ثروت که دراختیار داشت دراعمار و سرسبزی شهر کابل و احداث باغ بزرگ در ساحۀ وسیع با آبادی های زیبا، حمام و تعمیرچارچتۀ مشهور را در بالای پل خشتی و سرچوک متصل مسجد پل خشتی الی بازار ریکا خانه که بزرگترین مرکزخرید وفروش وتجارت مردم کابل به شمارمیرفت، بناء نهاد

گذرباغ علیمردان
   

​ساختمان زیبا و مثمن شکل قدیمۀ که در یک و نیم کیلومتری جنوب غرب مرکز بلخ در قریه برج عیاران وقوع دارد،  برجیست که در قدیم آباد شده و اكنون هم به اثر توجهی که به ترمیمات آن به کار رفته همان زیبائی و مقبولیت خود را حفظ کرده است می گویند وقتیکه (ابو مسلم خراسانی) به استشارۀ امام جعفر صادق صندوق نعش على كرم الله وجه را از نجف پنهانی توسط عیاران آزموده که در هیئت دعا خود داشت به خراسان انقال داد،  عیاران مذکور صندوق مذکور را زره مرو شاه جهان چهارجوی و ترمذ و کلف عبور از آمو به بلخ رسانیده پس از توقف يك شب در همین موضع مشهور به برج عیاران در مرکز مزار شریف در همین جای که مزار شاه ولایت نامیده می شود مدفون و بالای آن مختصر خطیره بنا نموده شده از این جهت این برج به برج عیاران موسوم گردیده است. (قاموس جغرافیای افغانستان)

برجبرج عیاران
   

​برجیست به فاصله ۲۳ کیلومتر در شمال غرب مرکز چاریکار متصل سرك مربوط حکومت اعلی پروان که بین ۲۵ درجه ۳ دقیقه ۵۹ ثانیه طول البلد شرقی و ۳۴ درجه ۳ دقیقه ۳۵ ثانیه عرض البلد شمالی واقعست.(قاموس جغرافیای افغانستان)

برجبرج گلجان
   

​بندیست به فاصله یك كیلومتر در شمال قلعه جعفر در یکاولنگ مربوط حکومت کلان دایزنگی ولایت کابل که بین ۶۷ درجه ۱۰ دقیقه ۱۵ ثانیه طول البلد شرقی و ۳۴ درجه ۴۹ دقیقه ۲۹ ثانيه عرض البلد شمالی موقعیت دارد. (قاموس جغرافیای افغانستان)

بندبند غلامان
   

​بندریست به فاصله ۴۹ کیلومتر در جنوب غرب مرکز چخانسور مربوط حکومت اعلی فراه که بین ۶۱ درجه ۴۸ دقیقه ۱۶ ثانیه طول البلد شرقی و ۳۰ درجه ۴۲ دقیقه ۱۲ ثانیه عرض البلد شمالی واقعست.(قاموس جغرافیای افغانستان)

بندربندر بستان
   

​شیرخان یکی از افغانهایی مبتکر، متشبث خلاق ومدنیت گستر در شمال کشور بوده است که بندری بنامش در شمال افغانستان بین تاجکستان و افغانستان نامگذاری شده است. وتوسط پلی بردریای آمو تاجکستان را با افغانستان ارتباط میدهد.
این بندر بین افغانستان و تاجکستان در کنار در یای آمو قرار داشته و یکی از بنادر تجارتی افغانستان میباشد

بندربندر شیرخان بندر
   

​پلیست به فاصله ۵ ۶ کیلومتر در جنوب شهر هرات و برروی دریای هریرود واقع و بین ۶۲ درجه  ۱۰ دقیقه  ۱۴ ثانیه طول البلد شرقی و ۳۴ درجه  ۷ دقیقه عرض البلد شمالی موقعیت دارد. (قاموس جغرافیای افغانستان)

پلپل مالان
حقوق و قضاء
پښتوتعریفمنبع قانونتلفظعنوان

​قضایې انـسلاك : عبـارت دى لـه پـه دې قـانون كـې د شـرايطو لرونكي شخص ته د واك تفويض چـې د جمهور رئيس  له خوا وركول كېږي

​انسلاک قضائی : عبارت ا ست از تفویض صلاحیت قضائی از جانب رئیس جمهور به شخص واجد شرایط این قانون که طی حکمی اعطا می گردد

سائر منابعen.se.lak.e.qa.za.ieانسلاک قضائی

​جرمی انګیزه: د جرمی عمل د تر سره کولو یا له قانونی مکلفیت څخه د ډډې کولو لپاره له دننه (دروني) محرک څخه عبارت ده. 

عبارت از محرک درونی جهت انجام عمل جرمی یا امتناع از مکلفیت قانونی میباشد.

قانون جزاء افغانستانan.gi.za.e.ju.r.miانګیزهٔ جرمی
قاموس بایوگرافیکی افغانستان
نوع محتوابیوگرافی مختصرتصویراسم
قاموس بایوگرافیکی افغانستان

​هرات کې وزېـږېـد او مصر ته د خپلو تحصیلاتو لپاره لاړ. په ۱۹۲۵ز کال کې بـېـرته کابل ته راستون سو. له ۱۹۲۷- تر ۱۹۳۱ز کال پورې د انیس د ورځپاڼې بنسټ ایښودونکی او ناشر، انیس لومړنۍ خپلواکه/ مستقله ورځپاڼه وه.

غلام محي الدین انیس د ۱۹۲۹ز کال د کورنۍ جگړې په لړ کې د انیس ورځپاڼه له پکتیا څخه چاپوله. هم د حبیب الله کلکاني او هم د یحیی خیلو مخالف وو. د نادر د واکمنۍ په لومړي سر کې زندان ته واچول سو او په ۱۹۳۸ز کال کې په زندان کې وفات سو. د غلام محي الدین انیس عمده ادبي اثر (بحران و نجات) نومـېـږي چې په ۱۹۳۱ز کال کې په کابل کې چاپ سو او موضوعات ﺌـې د ۱۹۲۹ز کال د کورنۍ جگړې پر شپول راڅرخي.

لیکوال: لودویگ آدمک
ژباړونکي: رحمت آریا

انیس غلام محي الدین